1920x960_32358-12887-screen.jpg

Tips: Så får du sund och frisk hud

Hilde Ottem har alltid varit intresserad av att leva sunt, både för kropp och själ. Här listar hon sina värsta och bästa "dos and don'ts" för huden.

Huden återspeglar tydligt hur vi lever, vilka hudprodukter vi använder, vad vi äter och naturligtvis vilka genetiska anlag vi har. Jag har sammanställt en lista över faktorer som är bra respektive dåliga för huden.

Faktorer som vi vet har negativ påverkan på huden:

  • Stress
  • Dålig kosthållning
  • Överdrivet solande
  • Föroreningar
  • Alkohol (överdriven användning)
  • Rökning
  • Socker (forskning visar att socker minskar hudens spänst och gör den tunnare och slappare, och därmed rynkigare).

Faktorer som är bra för huden

  • Sömn
  • Frisk luft
  • Fet fisk (lax, makrill, hälleflundra och sill)
  • Kosttillskott som omega 3 och omega 6
  • Oljor som olivolja, vetegroddsolja, linfröolja (jag tar 1 msk linfröolja varje morgon)
  • Avokado
  • Vitamin E
  • Vitamin C (bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för hudens normala funktion)
  • Vitamin B
  • Örter och bär (grönt te och rooibos)

Som tur är behöver det inte vara svårt att få fin hud genom att: Vara ute i friska luften – Få tillräckligt med sömn – Göra goda och näringsrika smoothies av ingredienserna ovan!

Lycka till!

Hilde Ottem
Hilde är stylist och hjälper kvinnor att tydligare visa sin personlighet och sina kvaliteter på ett nytt och fräscht sätt.