AVTALSVILLKOR FÖR OSLO SKIN LAB, NUTRAQ SWEDEN AB
Senast uppdaterad 2 september 2025
Avtalsvillkoren är uppdaterade och gäller samtliga redan ingångna, samt nya avtal.
Dessa köpvillkor gäller vid köp av varor från Oslo Skin Lab genom NutraQ Sweden AB över internet. Köpvillkoren uppdaterades senast den 2 september 2025 och gäller för alla ingångna och nya avtal.
Säljaren är:
NutraQ Sweden AB
Box 4018
46104 Trollhättan
Telefon 0770-456 136
E-post: kundservice@osloskinlab.se
Organisationsnummer: 556853-9125
NutraQ Sweden AB benämns härefter som "Oslo Skin Lab", "vi", "oss" eller "säljaren".
Köparen är den person som anges som köpare i beställningen oavsett inköpskanal och kallas härefter som "du", "dig" eller "kunden". Du måste ha fyllt 18 år och inte stå under förmyndarskap för att bli kund eller göra beställningar hos Oslo Skin Lab.
Vid ett engångsköp får du en engångsförsändelse av produkten du köpt till ordinarie pris. Vid engångsköp tillkommer porto på 49 kr för frakten av försändelsen. Leverans sker normalt 14 dagar efter beställning.
Vi erbjuder prenumeration vid köp av vissa av våra produkter, med leverans antingen var fjärde eller var åttonde vecka, beroende på produkt.
En prenumeration hos Oslo Skin Lab med leverans av produkter var fjärde vecka innebär följande:
En prenumeration hos Oslo Skin Lab med leverans av produkter var åttonde vecka innebär följande:
Leverans sker normalt inom 14 dagar och därefter enligt vald leveransfrekvens, utan köpkrav eller bindningstid. Du kan säga upp din prenumeration när som helst. Observera att om en leverans redan är under behandling vid uppsägning, kommer den leveransen att skickas som planerat. Prenumerationen avslutas därefter och inga fler utskick görs. Du kan när som helst kontakta kundservice för att avtala om paus, ändring eller uppsägning av din prenumeration
Ändringar av produkter, leveranssätt och leveransfrekvens kan förekomma. Information om ändringar skickas i god tid innan de träder i kraft. Mindre ändringar, exempelvis ändrad förpackning, kommer inte att meddelas utöver information på våra hemsidor. Abonnemang kan nekas av saklig grund, såsom försök till bedrägeri, bristande kreditvärdighet eller liknande.
Våra priser anges i svenska kronor och är inklusive lagstadgad mervärdesskatt och exklusive fraktkostnad. Priset på varorna kan variera beroende på försäljningskanal, distribution och specialerbjudanden. Priserna är giltiga tills de ändras. Meddelanden om prisändringar skickas ut i god tid innan ändringarna träder i kraft. Erbjudanden till nya kunder riktar sig primärt till nya kunder och får inte nyttjas på felaktigt sätt genom upprepad uppsägning och nyteckning av prenumeration.
Porto och hanteringsavgifter tillkommer vid varje försändelse i enlighet med gällande priser om inte annat överenskommits.
Vi skickar våra produkter inom Sverige via Postnord som levererar produkten direkt till din brevlåda, i enlighet med avtalad leveransfrekvens. Om leveranstidpunkt inte framgår av beställningslösningen, ska vi leverera varan utan onödigt dröjsmål och senast inom 30 dagar från beställningen.
Vi utfärdar en skriftlig faktura som fungerar som orderbekräftelse och som bifogas alla leveranser. Vid särskilda erbjudanden, större eller flera beställningar kan det förekomma att beställningen måste hämtas på postkontor på grund av storlek och vikt.
Leverans anses ha skett när du, eller din representant, har mottagit varan.
Vid försenad leverans kan du under vissa omständigheter hålla inne betalningen, kräva leverans, ersättning eller häva avtalet.
Vid ej uthämtade leveranser förbehåller vi oss rätten att kräva ersättning för de hanteringskostnader som uppstår på grund av den outlösta leveransen, inklusive returkostnad och andra administrativa kostnader.
Fakturan skickas tillsammans med din leverans. Betalningsfristen framgår av fakturan och är minst 14 dagar från mottagandet av varan. Vid utebliven betalning tillkommer vid var tid gällande ränta enligt räntelagen samt eventuella inkassokostnader.
Betalning för prenumeration med leverans var fjärde vecka sker med faktura som bifogas varje leverans.
Betalning för prenumeration med leverans var åttonde vecka sker genom två delbetalningar. Den första fakturan på halva beloppet skickas via e-post när produkten skickas från vårt lager. Den andra fakturan skickas via e-post och betalas i efterhand fyra veckor efter leveransen. Om du säger upp prenumerationen innan du betalat den andra delbetalningen måste du ändå betala den, eftersom produkten redan har levererats.
Vid utebliven betalning tillkommer vid var tid gällande ränta enligt räntelagen samt eventuella inkassokostnader.
Automatiska betalningslösningar är tillgängliga och kan väljas när produkten har lagts i varukorgen. Detta inkluderar till exempel kortbetalning, ApplePay och PayPal.
Om du använder automatiserade betalningsmetoder skickas du vidare till betalningsleverantören när du bekräftar beställningen. Detta är en säker betalningslösning där dina kortuppgifter endast behandlas av betalningsleverantören och inte delas med Oslo Skin Lab. Om transaktionen godkänns reserveras det fulla beloppet tills det dras från ditt konto.
När du betalar med automatiserade betalningsmetoder dras beloppet i enlighet med det intervall du valde när du ingick avtalet.
Om det inte finns täckning på kortet vid betalning, kommer vi att försöka belasta kortet flera gånger under de två följande veckorna och meddela dig via e-post. Om betalningen misslyckas efter upprepade försök kan vi automatiskt överföra dig till fakturabetalning. Du kommer i så fall att meddelas via e-post, och varorna skickas tillsammans med en faktura med 14 dagars betalningsfrist.
Du är skyddad av distansavtalslagen och har 14 dagars ovillkorlig ångerrätt från den dag du mottar varan i din första leverans. I fristen ingår alla kalenderdagar. Om fristen löper ut på en lördag, helgdag eller annan allmän helgdag förlängs den till närmaste vardag. Ångerfristen anses ha hållits om meddelande skickas innan fristens utgång. Vid utnyttjande av ångerrätten måste varan skickas i retur inom 14 dagar efter att meddelande om ånger skickats till säljaren.
Ångerrätten innebär att du har rätt att ångra köpet av en oöppnad produkt och returnera varan. För att ångerrätten ska gälla måste produkten returneras till oss i samma skick och mängd som du mottog den. Om varans värde har minskats mer än nödvändigt för att fastställa dess art, egenskaper och funktion, måste du ersätta denna värdeförlust. Om inget annat har avtalats ska du stå för de direkta kostnaderna för att returnera varan. Returadressen är den som anges under punkt 2.
Om du utnyttjar ångerrätten ska vi återbetala köpesumman utan onödigt dröjsmål, och senast inom 14 dagar från det att vi mottagit ditt meddelande. Vi har rätt att hålla inne återbetalningen tills vi har mottagit varan i retur, eller tills du har lämnat dokumentation på att varan har skickats tillbaka. Återbetalning sker med samma betalningsmetod som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om inte något annat uttryckligen har avtalats.
Om den levererade varan har defekter eller annat fel kan du, beroende på omständigheterna, kräva att rättas till, få en ny vara, prisavdrag, ersättning eller häva avtalet.
Om det föreligger ett fel på varan måste du inom rimlig tid efter att felet upptäckts, eller borde ha upptäckts, meddela säljaren att du vill åberopa felet. Du har alltid reklamerat i rätt tid om det sker inom 2 månader från det att felet upptäcktes. Reklamationsrätten är begränsad till varans hållbarhetsdatum som anges på förpackningen, och gäller som längst i 2 år efter att du mottog varan. Vid för sen reklamation förlorar du rätten att göra felet gällande.
Reklamationsrätten gäller utöver ångerrätten.
Vid reklamation, fel eller brister ersätts du för eventuella fraktkostnader. Återbetalning sker med samma betalningsmetod som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om inte något annat uttryckligen har avtalats.
Om du inte betalar eller uppfyller övriga skyldigheter enligt avtalet eller lagen, och detta inte beror på säljaren eller förhållanden på säljarens sida, kan vi enligt konsumentköplagen kapitel 9, beroende på omständigheterna, hålla inne varan, kräva att avtalet fullföljs, häva avtalet samt kräva ersättning från dig. Vi kan också kräva ränta vid försenad betalning och inkassokostnader, och om du underlåter att hämta ut obetalda varor kan säljaren belasta dig med en avgift. Avgiften får högst motsvara säljarens faktiska kostnader för att leverera varan till dig.
För att kunna genomföra detta avtal kommer säljaren att behandla vissa personuppgifter som kan kopplas till dig (t.ex. namn och adress). Du kan läsa mer om vår behandling av personuppgifter genom att klicka på följande länk.
Vår kundtjänst har lång erfarenhet av våra varor och kan därför enkelt svara på dina frågor. Du når vår kundtjänst på telefon 0770-456 136, helgfria vardagar mellan kl. 08:30–16:30. Du kan också skicka ett mejl till kundservice@osloskinlab.se. Dina frågor om faktiska köp och beställningar bör alltid besvaras inom 48 timmar av säljaren.
Säljaren förbehåller sig rätten att överföra sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal till en annan part. Vi reserverar oss även för driftstopp, tryckfel, felaktiga priser, förändringar i moms och övriga avgifter eller leveransproblem som beror på omständigheter utanför vår kontroll.
Eventuella erbjudanden gäller så länge lagret räcker (som framgår i samband med respektive kampanj).
Dessa köpvillkor kan ändras vid särskilda behov och/eller på grund av lagändringar, myndighetskrav eller rekommendationer. Vid ändring av villkoren kommer du att meddelas om detta. Sådant meddelande ges senast 1 månad innan ändringarna träder i kraft. Om du, baserat på de ändrade villkoren, önskar säga upp avtalet, står du fritt att göra det. Om du inte säger upp avtalet efter ändringen av villkoren innebär det att du accepterar de uppdaterade villkoren. De nya villkoren kommer att publiceras på vår webbplats i kombination med utskick av de nya villkoren.
Kontakta vår kundtjänst om du har klagomål om ditt köp. Klagomål ska meddelas till säljaren inom skälig tid, jfr. punkt 8.
Parterna ska i första hand försöka lösa eventuella tvister själva. Om detta inte lyckas kan du kontakta Allmänna Reklamationsnämnden för alternativ tvistlösning. Säljaren är skyldig att rätta sig efter Allmänna Reklamationsnämndens beslut. Allmänna Reklamationsnämnden finns tillgänglig via
Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 10123 Stockholm, Sverige
http://www.arn.se
Om den alternativa tvistlösningen inte når framgång kan du eller säljaren väcka ärendet inför domstol. Avtalet är upprättat under svensk rätt. Tvist avgörs vid Göteborgs tingsrätt.
Du som konsument har även möjlighet att använda dig av EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning (”EU ODR”): https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=SV