RS444_OSL_Cecilie-Nordstrom_0221_1925_W-Article_1140x600.jpg

Jubileumsintervju

Det har redan gått fem år sedan Oslo Skin Lab lanserade The Solution i de skandinaviska länderna och mycket har hänt sedan dess. Här berättar grundaren och CMO, Cecilie Nordstrøm, om processen med att grunda varumärket och lite om utmaningarna under resans gång – samt vad framtiden har att erbjuda.

Jakten på ingredienser med beprövad effekt

Drömmen om att hitta en ingrediens som kunde hjälpa mot hudens åldrande startade redan 2015, mycket till följd av att grundaren själv börjat ana ålderstecken som smugit sig på. Cecilie hade sedan tidigare lång erfarenhet av att arbeta med produkter inom hälsa och visste därför hur stor effekt en person kan få av att regelbundet och långsiktigt konsumera vissa näringsämnen. Problemet var att skönhetsindustrin inte verkar under lika strikt reglering som hälsoprodukter och därför fanns det få solida studier och lite forskning inom området. Det tog alltså tid att hitta en ingrediens med bevisad effekt.

– Vid ett tillfälle var vi nära att ge upp. Det finns dussintals ingredienser som påstod sig ha en effekt men som endast var bevisade genom testgrupper. Naturligtvis är det möjligt att många av dessa produkter verkligen fungerar men bevisen är inte tillräckligt solida om de inte har gått igenom vad vi kallar "guldstandarden" inom forskning - placebokontrollerade, dubbelblinda och randomiserade studier. Det är samma metod som man använder vid medicinska studier och tar hänsyn till att det finns många saker som kan påverka hudens kvalitet – inte minst hur man själv bedömer effekten av en behandling, säger Cecilie.

Men så i januari 2017 kunde vi äntligen lansera The Solution Beauty collagen med hydrolyserade kollagenpeptider, som tack vare en patenterad process ger särskilda egenskaper på huden. Resultatet av flera gedigna studier som utförts lämnar ingen tvekan - regelbundet intag av dessa kollagenpeptider har en verklig effekt på hudens åldrande.

RS138_OSL_solution_12849_W-Article_1140x600.jpg

Med framgång följer kritik

"Jag var riktigt stolt när vi lanserade produkten eftersom jag kände att vi presenterade något som saknades i djungeln av erbjudanden för huden. The Solution har egenskaper som sticker ut - en naturlig ingrediens som ger naturliga resultat och som är superenkel att konsumera! Kort och gott ett bra alternativ för personer som är som jag - som uppskattar så många saker med att bli äldre, som till och med gillar något ålderstecken här och där, men som måste erkänna att de är mindre förtjusta i dem som får dig att se lite sur och trött ut. Utifrån den ståndpunkten har vi myntat termen "Slow-aging" för att vi känner att det är mer korrekt och ärligt än att prata om anti-aging. Vi varken kan eller vill spola tillbaka tiden helt.”

OSL_Grey_Slow_aging_W-Article_1140x600.jpg

Vi lanserade produkten vid rätt tidpunkt. Trenderna höll på att förändras och många började intressera sig för hudvård som gav mer naturliga resultat – efter många år där fokus legat på mer permanenta ingrepp och behandlingar, som inte passar alla. Oslo Skin Lab möttes med stor entusiasm av många som ville omfamna den nya trenden.

Efter lanseringen började teamet leta efter influencers och ambassadörer för att testa The Solution. Studierna var gedigna men Cecilie ville själv hitta sätt att mäta resultat. Kan effekten visas med före- och efterbilder? Denna idé slutade i ett samarbete med Oslo Skin Care Clinic som hade en VISIA hudskanner – ett avancerat fotosystem som används för noggrann hudanalys och som kan mäta mängden och djupet av rynkor. En av de första ambassadörerna i Norge blev testperson och spänningen var stor – kunde man verkligen få en mätbar förbättring efter åtta veckor?

"Jag måste erkänna att jag var nervös. Hela upplägget var helt transparent. Hon delade före-bilder med sina följare och lovade att återkomma med efterbilder efter åtta veckor. Det var en enorm risk egentligen – hon kunde i värsta fall fått sämre hy än vad hon hade innan men det var också viktigt för mig att verkligen veta att vi kunde hålla vad vi lovade. Så lättnaden jag kände när hon kunde peka på mer än 30% minskning av rynkdjupet – jag kommer aldrig att glömma det. Dessutom hade vi flera testpersoner på gång och en efter en kom de tillbaka med liknande resultat och då visste jag; detta kollagen har speciella egenskaper och det fungerar!"

RS72_Solution_9853_W-Article_1140x600.jpg

Det är såklart studierna som är det verkliga beviset på effekt men det var härligt att se att alla som skickades för en hudskanning senare också fick se effekt av produkten. Vissa mer än andra förstås och vissa fick använda den lite längre men i slutändan fick alla resultat.

”Jag blev därför uppriktigt förvånad första gången vi fick kritik för vår produkt och jag tyckte det var synd att kritikerna uppenbarligen inte hade satt sig in i den dokumentation som stödde de resultat vi hänvisade till. Vi har faktiskt gedigna bevis för vad vi hävdar i vår kommunikation och sticker därför ut positivt på marknaden med detta. Dessutom upptäckte jag också att det finns ett litet minfält förknippat med detta – det är helt enkelt många som blir provocerade över att någon ska försöka se sitt bästa ut – trots stigande ålder. Skulle någon rekommendera att sluta träna eller borsta tänderna till exempel?”

Som tur är så är kritikerna i minoritet trots att de skriker högt. Antalet lojala kunder som verkligen känner till effekten ökar hela tiden. På fem år har Oslo Skin Lab lyckats sprida sig till 10 olika länder och fler är på väg. Produkten har nominerats till, och vunnit många priser från företag så som Harper's Bazaar, Vogue, Cosmopolitan, Costume med fler.

”Vi är ett starkt team och har många bra människor i laget men bara en solid och effektiv produkt kan ge den här typen av tillväxt på fem år. Jag tycker verkligen det."

 

Vad sker härnäst för Oslo Skin Lab?

Förutom att Oslo Skin Lab sprider sig geografiskt planeras nya produktlanseringar till 2022. Ett annat fokus är att göra mer för lojala medlemmar. Det pågår förhandlingar med företag som har varumärken vi tror många kommer att vara intresserade av och vi hoppas kunna förmedla extra bra erbjudanden på sådana produkter. I samband med vårt femårsfirande kommer vi även att dela ut lotter till alla medlemmar varje månad resten av året. I lotteriet kan du vinna riktigt fina priser.

Men den största händelsen i år är lanseringen i USA. Trots stora konkurrenter på marknaden har varumärket redan skapat stort intresse tack vare den väldokumenterade effekt man kan peka på.

”Jag kunde inte ha varit stoltare – jag hade verkligen inte föreställt mig att vi på så kort tid skulle erövra stora delar av Europa och nu även USA. På många sätt känner jag att det är då det verkligen börjar...", säger grundaren och CMO Cecilie Nordstrøm.